Er zijn twee belangrijke regels die u moet weten wanneer u als particulier met een erkend accountantskantoor werkt:
U werkt met een beroepsbeoefenaar die onderworpen is aan zeer strenge deontologische regels. Indien hij deze overtreedt kan hij zelfs gedwongen worden zijn activiteiten stop te zetten.
Als particulier geniet u hier bovenop een wettelijke bescherming.
Deze twee bepalingen hebben voor gevolg dat u steeds heel duidelijk zal weten wat er voor u zal gedaan worden, hoeveel het gaat kosten en dat het zal gedaan worden volgens de regels van de kunst.
Dit wordt bovendien wettelijk verzekerd door de verplichting om alles schriftelijk vast te leggen. Wijzigingen kunnen enkel in gemeenschappelijk overleg gebeuren en dienen ook schriftelijk te gebeuren. Zaken die niet in een overeenkomst vastliggen kunnen u nooit worden aangerekend.
Wij werken volgens een vooraf bepaald stappenplan:
In deze fase heeft u de mogelijkheid om uw bezorgdheden en bekommernissen met ons te delen.
In een vraag-antwoordgesprek wordt ingegaan op al uw vragen en worden een aantal mogelijkheden afgetoetst waarop later verder kan worden gewerkt.
Om dit te kunnen doen zullen wij u algemene informatie vragen over uw familiale situatie, uw vermogen en uw verwachtingen of doelstellingen.
Indien blijkt dat wij u kunnen helpen zullen we, zoals we wettelijk verplicht zijn, schriftelijk vastleggen wat we precies gaan doen en hoe dit zal vergoed worden.
Bent u het hiermee eens dan wordt deze overeenkomst getekend en wordt er overgegaan naar stap 2.
U betaalt voor dit introductiegesprek een forfaitair bedrag van 250 euro exclusief 21% btw.
In deze fase vragen wij u ons alle inlichtingen te verschaffen die u heeft rond uw familiale toestand en vermogen.
Meer bepaald zal u al uw notariële akten waarover u reeds beschikt moeten bij elkaar zoeken. Wanneer hieruit blijkt dat u reeds bepaalde stappen in het verleden ondernomen heeft zullen wij op basis hiervan analyseren wat hun nut op vandaag is en zullen wij voorstellen formuleren.
Ook een overzicht van al uw rekeningen, verzekeringspolissen en beleggingen zal u moeten verzamelen.
Wij stellen vast in de praktijk dat dit voor vele klanten reeds een heel interessante oefening is die vaak leidt tot onverwachte vaststellingen.
Op basis van de informatie die wij hebben verzameld bij stap 2 zullen wij nagaan welke de verschillende opties zijn die u heeft en welke de fiscale consequenties zijn.
Noteer hierbij dat wij nooit voor u gaan beslissen dat u moet huwen of dat u moet kiezen voor een huwelijksstelsel van scheiding van goederen en dergelijke.
Wij geven u de verschillende opties en de gevolgen: u moet kiezen.
Wij menen dat wij niet het recht hebben, als adviseur, om voor iemand anders ethische normen te gaan vastleggen.
Wij zullen dit allemaal schriftelijk vastleggen zodat u alle tijd heeft om dit rustig te bestuderen en te bespreken.
Het belangrijkste voor u in deze fase is, dat u met 100% zekerheid overtuigd bent dat u alles goed begrijpt.
Is er ook maar de minste twijfel dan moet u ons om extra uitleg vragen. Blijf nooit zitten met vragen.
Nadat u rustig hebt kunnen nadenken over alle voor- en nadelen die de diverse oplossingen geven dient u te beslissen voor welke optie u gaat.
Wij kunnen het niet genoeg benadrukken: is er een oplossing die u niet 100% begrijpt, contacteer ons aub. Het is een heel moeilijke materie en wij weten beter dan wie ook hoeveel tijd het ons gekost heeft om dit onder de knie te krijgen. Desnoods leggen wij het u honderd keer uit maar het resultaat moet zijn dat uhet volledig begrijpt. Dit is echt cruciaal.
Heeft u alles goed begrepen en heeft u een beslissing kunnen nemen dan laat u ons dit weten.
Wij gaan dan verder aan de slag om alles in detail uit te werken en dit zowel cijfermatig als juridisch.
Dit is een technische fase waarin u gedurende een zekere tijd niet van ons zal horen.
Hierin leggen we vast welke documenten moeten opgemaakt worden, welke clausules nodig zijn om tot het gewenste resultaat te komen en welke partijen allemaal moeten betrokken worden bij de uitwerking.
Samen met u zullen wij alle stukken die wij opgemaakt in detail overlopen om u uit te leggen wat ze precies betekenen en wat hun effect is.
Wij maken er een erezaak van dat u nooit hetzij bij ons, hetzij bij een notaris, een document of een akte ondertekend die u niet volledig begrijpt zowel naar inhoud als naar gevolgen.
Wanneer u uw akkoord gegeven hebt over al deze documenten regelen wij de nodige contacten en afspraken zodat alles officieel kan verleden worden.
Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimaal gebruik.