Contacteer ons

Naam: *
Voornaam: *
Bedrijf:
Telefoon: *
Email: *
Bericht: *
 

Vestigingen AXIS Finance

  • Kerkskenhoek 72 - 9450 HAALTERT 
  • Gaston Oomslaan 140, 3581 BEVERLO 
  • Citadellaan 2 - 9293 DIEST 

Telefonische bereikbaarheid: 053/85.98.98

Ma. tot don.:van 9u30 tot 12u00 en van 14u00 tot 16u30
Vrij.: van 9u30 tot 12u00 en van 14u00 tot 15u30

BTW BE 0439.913.806 | RPR - Gent, afdeling Dendermonde
KBC: 736-0308716-28 | IBAN: BE26 7360 3087 1629
info@axisfinance.be | 

X

Hoe mijn strategie omzetten in de praktijk: de balanced scorecard?

Wat is een Balanced Scorecard?

Eens de strategie van een bedrijf bepaald werd (verwijzing artikel), moet ook meteen nagedacht worden over hoe deze kan nageleefd en geëvalueerd worden. De prestaties meten en erover rapporteren is immers belangrijk om te zien of iedereen nog steeds handelt in lijn met deze strategie en of de resultaten die eruit voortvloeien zijn zoals verwacht en gewenst.

De Balanced Scorecard (BSC) is hiervoor een ideale tool. Zij kan het best omschreven worden als een strategisch controlesysteem, een stuurinstrument en dashboard. Het is een soort schema waarin verbanden worden aangetoond. Hierin kan gesproken worden van vier perspectieven die gebalanceerd worden namelijk klant, intern proces, financieel en innovatie. Wanneer de BSC op een goede manier wordt geïmplementeerd, zou er een evenwicht moeten ontstaan tussen de korte en de lange termijn, tussen financiële en niet-financiële aspecten en tussen interne en externe processen.

SMART en KPI's

Bij het formuleren van de strategie heeft u bepaalde doelen voorop gesteld. Deze doelen definieert u bij voorkeur volgens het SMART-principe: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Het is essentieel om hier goed over na te denken aangezien dit de basis is waaruit gestart wordt. Deze doelen worden vertaald naar Kritische Performantie Indicatoren (KPI's) die dan geëvalueerd en gegroepeerd bekeken worden om relaties tussen de verschillende KPI's te ontdekken. Uit de KPI's volgen immers concrete acties met deadlines aan gekoppeld om de doelen tijdig te halen.

Ontwerp van de BSC

  • Input: hoe, wanneer en door wie moet de informatie worden aangeleverd?
  • Doorstroom: welk systeem gebruiken we om de informatie in te lezen en op te slaan?
  • Output: hoe ziet het dashboard eruit en aan welke eisen moet het voldoen?

Wanneer u BSC gebruikt zal u merken dat dit u op meerdere vlakken een toegevoegde waarde oplevert. Er is in de organisatie een grotere focus op het behalen van doelstellingen en er zal ook meer communicatie over zijn wat dan weer de samenwerkingsgraad positief zal beïnvloeden.

Besluit

De BSC is een instrument om uw bedrijf te evalueren en monitoren. Hierbij spelen niet enkel kwantitatieve maar ook kwalitatieve metingen een rol. Bent u overtuigd van de meerwaarde voor uw bedrijf maar heeft u geen idee hoe eraan te beginnen, aarzel dan niet om ons te contacteren.

Contacteer ons

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor een optimaal gebruik.